Ausgewählte Publikationen

Digitale Rudel - Leadership 4.0
Prof. Dr. Reinhold Kohler
Digitale Rudel – Leadership 4.0 nutzt die faszinierende Struktur und Dynamik von Wolfsrudeln als Modell für moderne, psychologisch fundierte Führungsstrategien. Klare Rollen, agiles Handeln, Mentoring und empathische Autorität stehen dabei im Fokus – speziell für mittelständische Unternehmen, die die digitale Transformation als kulturelle und soziale Chance begreifen wollen.
Prof. Dr. Reinhold Kohler ist Digital Immigrant und Brückenbauer. Nach zwölf Jahren als Offizier in der Luftwaffe und über fünfzehn Jahren in leitenden Positionen bei Airbus lehrt er seit 2020 Internationales Management und Business Administration an der Hochschule Landshut. Als Oberstleutnant der Reserve und Buchautor verbindet er Führungserfahrung, digitale Transformation und Nachhaltigkeit mit einem interdisziplinären Hintergrund in Technik, Wirtschaft und Management.
Helena Irene Voigt ist Wirtschaftsingenieurin und Wirtschaftspsychologin mit interdisziplinärem Hintergrund in Technik, Wirtschaft und Psychologie. Als Digital Native bringt sie fundierte Erfahrungen in Digitalisierung, Projektmanagement und Kundenbetreuung mit. Heute leitet sie Projekte in einem Softwareunternehmen – und verbindet technisches Know-how mit psychologischer Kompetenz im Kontext digitaler Transformation.

Unternehmen gründen und führen Ein praxisnahes Handbuch für Start-ups und Jungunternehmen Prof. Dr. Alfred-Joachim Hermanni
Dieses Buch ist Ihre unverzichtbare Anleitung, um berufliche Herausforderungen in unternehmerische Chancen zu verwandeln!
Konkrete Antworten und Lösungen: In 30 zentralen Themenbereichen erhalten Sie praxisnahe Tipps und tiefgehende Einblicke, die Sie sofort umsetzen können. Praxisbeispiele, die überzeugen: Lernen Sie aus realen Erfolgsgeschichten und vermeiden Sie häufige Fehler. Über 300 praxisorientierte Tipps: Für smarte Strategien, effektive Problemlösungen und nachhaltigen Erfolg.

Einführung ins Mediendesign
Prof. Dr. phil. Maja Jerrentrup
Neben Medienwirkung und -forschung bespricht das Buch Gestaltungsaspekte wie Farbe, Schrift, Bilder und liefert Überlegungen zur Handschrift, Kreativität, Individualität und Ethik. Im praktischen Teil gibt es Aufgaben zu verschiedenen Medien von Visitenkarten über Poster, Cover, Magazine bis hin zu Games, Tattoos und Social Media und endet mit Tipps für erste Schritte in der Medienwelt.

ROSKAB Leadership Model - Executive Summary
Prof. Dr. Reinhold Kohler
The aim of Kohler´s initial research project (2011-2014) was to derive a leadership model as well as a sketch for a development program focusing on managers and employees involved in multicultural (finance) teams of organizations. Therefore, the first step was executing a literature analysis of a recent and important topic-related discussion. The result showed that against the background of optimizing leadership in a multicultural framework, the scientific discussion has not yet reached the adequate level for the target organizations (big international companies). This analysis of cultural examinations and multicultural leadership leads to the conclusion that there are dimensional cultural-related discrepancies between the countries to be examined that inter alia may lead to reduced productivity if this is not taken into account by the teams working together.
https://www.amazon.co.uk/ROSKAB-Leadership-Model-Executive-Summary/dp/3346326004

Indianness in Photography.
Prof. Dr. phil. Maja Jerrentrup
This article explores the question whether there is a specifically Indian style of photography. A survey of photography students from various institutions revealed that though there is little clarity about the actual look of an Indian style of photography, students clearly define their own photographs as Indian. Intriguingly, the focus is less on certain visual characteristics, but more on the feelings they derive from the photographs, a scenario which is reminiscent of the rasa theory. Even though this was hardly mentioned by the students, this psycho-social element seems to have left a cultural imprint but also reflects an act of claiming ownership and agency. In addition, the students identified alienating aspects in photography, such as seeing one’s own culture like an outsider, but at the same time consider it to be integrating, since photography paves the way for a deeper engagement with one’s own culture, and as such strengthens Indianness.
https://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/02627280221091813

Krause, T., Uhrig, K. (2022): Journalismus zum Bingen:
Potenziale und Funktionen serieller Podcasts für das digitale Storytelling. In: Katzenberger, V., Keil, J., Wild, M. (eds) Podcasts. Springer VS, Wiesbaden.
Der Boom serieller journalistischer Podcasts – ausgelöst durch Formate wie Serial – ist längst auch in Deutschland angekommen und bringt neue Möglichkeiten, aber auch neue Herausforderungen für Medienhäuser. Dieser Beitrag gibt einen Überblick über Merkmale und Besonderheiten dieser Form des nicht-fiktionalen digitalen Erzählens.

Staging the Other. Orientalism in contemporary media practice
Prof. Dr. phil. Maja Jerrentrup
The so-called “oriental” has always been a subject for “western” fascination. Today, the staging of the “orient” in (hobby) model photography is among the most popular themes: costumes and props from various cultural contexts are combined to form a new whole. Based on participant observation and interviews, the article traces back possible individual motivations for embodying the “oriental,” among them nostalgia, corresponding with the description of the orient as “timeless,” the need for spirituality, the wish to express femininity, and to work on identity with regard to identity trials and the definition of the own identity through the help of its imagined opposite. Considering society as a whole and its zeitgeist, the phenomenon is interpreted using the concepts of escapism and kitsch, which can be observed in mainstream culture as well. Furthermore, cultural appropriation is discussed as a way to prevent getting to know other cultures, but at the same time, the “oriental” photoshoot is also seen as a chance to generate interest and to practice creativity. The article shows that the analysis of staged photographs offers a base for understanding the cultural context in which they have been taken and/or circulate, and that the photo motifs can be seen as expressions of psychological motivations.
https://revistas.ucm.es/index.php/ARIS/article/download/72035/4564456558563/4564456623063
